vineri, 5 februarie 2010

Mahmureala


David Denby recenzeaza "Politist adjectiv" in The new Yorker.
Mi-a sarit in ochi ultima lui observatie, "nu se poate abtine sa nu remarce".
We can’t help noticing—as we did during other such works of the New Romanian Cinema as “The Death of Mr. Lazarescu” and “Four Months, Three Weeks, and Two Days”—a pervasive rudeness and suspiciousness, the malevolent hangover from many years of a police state.
N-am intalnit niciodata mai bine prinsa atmosfera acestor ultimi 20 de ani.
O mahmureala rauvoitoare.

2 comentarii:

Anonim spunea...

4321, ar trebui sa nu aiba de a face cu atmosfera ultimilor ani, fiind plasat inainte de 89. Parerea mea despre 4321 ? O impostura totala, care in schimb, sigur, contribuie la atmosfera de gloom and loom a filmelor romanesti post decembriste.
La fel, nu stiu de ce dom' Lazarescu are ceva cu statul politienesc.
Insa una peste alta e corect ( iar the New Yorker este poate cel mai savuros ziar american ), atmosfera venita din filmele romanesti post decembriste este intr-un cuvant DEPRIMANTA.
Nu pun la socoteala butaforiile cabotinului de profesie banica jr, sau altii din aceiasi categorie ( apropos, stiai ca exista pe lume si asta http://www.imdb.com/title/tt0910958/ ? )
Filmele asa zis 'serioase' romanesti sunt cenusii, personajele chiar cand sunt bine jucate nu fac decat sa reflecte o alienare totala, chiar cand nu sunt plasate in situatii limita ( vezi Boogie, unde e pustiu afara si inauntru ).
Iar eu nu as pune totul in carca a multor ani de politie politica - asta au avut si alte popoare-, ci pe seama acelui etos romanesc extraordinar expus in 'de ce trag clopotele mitica'.
Cum bine a spus CTP despre ultimii 20 de ani :"mai putini oameni, mai multe masini"
V.

Clerval spunea...

M-ai pus pe gânduri cu comentariul tău, Vlad... şi uite ce a ieşit:
Ce spui tu pare corect, dar m-am întrebat "de ce atunci am rezonat imediat la comentariul lui Denby?". Raspunsul pe care l-am găsit este că la momentul la care 432 se întâmplă (anii 80) acumulasem suficient de mulţi ani de stat poliţienesc pentru ca "mahmureala răuvoitoare" (îmi place termenul) să se fi instalat. Momentul în care "beţia" poliţienească a produs "mahmureala răuvoitoare" nu este situat după 89 ci muult mai înainte. Cele două caracteristici ale mahmurelii pe care Denby le identifică - bădărănia omniprezentă şi suspiciozitatea - erau deja instalate în anii 80.
În 432 o resimt. La fel şi în "Moartea..."

Persoane interesate