luni, 23 aprilie 2012

Uitare

Am avut sentimente amestecate faţă de Margaret Thatcher. În războiul Malvinelor am ţinut cu argentinienii, apoi a apărut The Final Cut şi zvonul (neadevărat) că Waters şi Gilmour s-au despărţit din cauza opiniilor diferite faţă de Maggie m-a făcut să nu o simpatizez prea mult. Priveam stupefiat la telejurnal şarjele poliţiei britanice cînd a introdus poll tax şi nu îmi puteam imagina cum poate supravieţui răscoalei generalizate. Apoi, după ce zidul a căzut, mi-am schimbat radical părerea despre ea şi bătrânul Reagan.
"Mark trăieşte în Africa de Sud, nu mai eşti prim-ministru şi tata... este mort."îi spune lui Maggie fiică-sa, cu o lacrimă în ochi. Şi Maggie o primeşte destul de bine, se repliază repede. Iar Meryl Streep joacă superuman, doar pentru o clipă are privirea aceea. O privire confuză, speriată, de lume care nu mai are nici un reper cunoscut şi nici un înţeles. O ştiu foarte bine. Este privirea bunicii mele în ultimii ei ani.
M-am gândit la ea chiar astăzi, când citeam prefaţa scrisă de Gabriel Liiceanu la Măştile lui M.I. în care îl citează pe Bunuel: De-abia când începi să-ţi pierzi memoria,chiar dacă numai pe bucăţi, îţi dai seama că memoria e cea care ne alcătuieşte vieţile. Memoria noastră este coerenţa noastră, raţiunea noastră, sentimentul nostru, chiar şi acţiunea noastră. Fără ea nu suntem nimic.
Dintr-un motiv misterios, eu eram singurul pe care bunica mea îl mai recunoştea. De fapt nu pe mine mă recunoştea ci în mine îl recunoştea pe Victor, fratele ei mort la cotul Donului.
"Măi Victore"spunea ea, încercând să nu fim auziţi de mama"când ne întoarcem acasă la noi? Am stat prea mult la oamenii ăştia, hai să ne întoarcem acasă". Momentul ăsta este sfâşietor.  Când nu ştii dacă să o laşi în confortul unei identităţi familiare în mijlocul nesiguranţei copleşitoare. Şi apoi fraza care se vrea lămuritoare, cu repere aduse la zi. Eu nu sunt Victor, sunt Daniel, femeia asta este fata ta etc. Fraza lămuritoare care basculează totul, de fapt. Apoi, privirea aceea.

Joshua Bell - ''At Home With Friends'' 2009 - ''Astor Piazzola - Oblivion''

Asculta mai multe audio diverse

Niciun comentariu:

Persoane interesate